یادی که در دلـــــها هــرگـز نـمی مــیرد یاد شهیدان است

منوی کاربری


عضو شوید



:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد

Up Page
جنگ دفاع مقدس وصیت شهدا
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 417
:: کل نظرات : 111

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 8

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 145
:: باردید دیروز : 56
:: بازدید هفته : 290
:: بازدید ماه : 201
:: بازدید سال : 7,544
:: بازدید کلی : 160,422
تشکر

ممنونم که به این یادمان شهدا سر زدید .


تشکر میکنم اگه نــــــظر هم بدید .


السلام علیک یا صاحب الزمان

معرفی وبلاگ مذهبی

ضمن سپاس و تشکر از حضورتان


لطفا بقیه وبلاگ های بنده را ببینید:


1 - وبلاگ نـــ ــــــ ــــور ( مذهبی جامع )


2 - وبلاگ ال یاسین ( مذهبی عمومی )


3 - وبلاگ مشـــکوة ( تخصصی قرآنی )


4 - یاد یـار مـهربان ( تخصصی مهدویت )


      منتظر حضور سبزتان هستم




شلمچه ، قبله گاه عشاق

اولین ساعات زیارتگاه شلمچه 


السلام علیکم یا انصار ابی عبد الله الحسین و رحمة الله و برکاته




عاشقان عاشق بلایند.
دُرَّ حیات در احتجاب صدف عشق است
و آن را جز در اقیانوس بلا نمی توان یافت؛
در ژرفای اقیانوس بلا .
عاشقان غواصان این بحرند و اگر مجنون نباشد چگونه به دریا زنند ؟

1334866346866754.gif

نویسنده : باز مانده
چهارشنبه 1398/11/16

یاد یاران

 

بانو فاطمه اسماعیل نظری:مرا در برابر شوهرم شکنجه دادند!

□ چند سال داشتید که برای نخستین بار توسط ساواک دستگیر شدید و به چه دلیلی؟

بسم الله الرحمن الرحیم.

حدود 20، 21 سال داشتم که در مهر ماه سال 1354، دستگیر شدم. در شانزده سالگی با آقای اکبر عزیزی همدانی ازدواج کردم. ایشان در کارخانه فیلکو کار می‌کرد و انسان بسیار متفکر و اهل مطالعه‌ای بود. از طریق یکی از همکارانش با گروه حزب‌الله آشنا شد و بعد از ازدواج، سازمان یک نفر را فرستاد که با من عربی و قرآن کار کند! در خانه ماشین تایپ هم داشتیم و مطالب سازمان را تایپ می‌کردم.



□ بیشتر روی چه مباحثی کار می‌کردید؟

مطالعات ما بیشتر در باره مسائل عقیدتی بود و غالباً به جلسات سخنرانی دکتر شریعتی، شهید مطهری، شهید بهشتی و شهید هاشمی‌نژاد می‌رفتیم. در سال 1352 ارتباطمان با سازمان قطع شد، ولی در سال بعد از طریق پسرخاله‌ام مهدی بخارایی- برادر شهید محمد بخارایی که حسنعلی منصور را ترور کرد- به سازمان وصل شدیم. در همان سال یکی از افراد سازمان، زیر شکنجه تاب نیاورد و همه ما را لو داد‍! یادم هست ساعت از نیمه شب گذشته بود که ریختند و ما را دستگیر کردند. مرا به زندان انفرادی انداختند و شوهرم را بردند که شکنجه کنند. هوا خیلی سرد بود و من هم از سرما و هم از شدت اضطراب می‌لرزیدم. در سلول هم فقط یک زیلوی خون‌آلود و چرک انداخته بودند و ناچار شدم همان را دور خودم بپیچم که کمی گرم شوم! تا صبح صدای فریاد کسانی را که شکنجه می‌کردند، می‌شنیدم و می‌لرزیدم! موقع سحر صدای اذان به گوشم خورد و احساس کردم آرام گرفته و گرم شده‌ام. هنوز هم وقتی آن اذان را می‌شنوم، همان احساس دلگرمی به سراغم می‌آید.



□ فرزند هم داشتید ؟

بله، یک دختر چهار ساله داشتم که او را نزد مادرم گذاشتم. شش ماه در زندان نتوانستم او را ببینم و پس از شش ماه که ملاقات دادند، دخترم مرا نشناخت!



□ قبل از اینکه به زندان بروید، چه تصوری از زندان و شکنجه داشتید

و چگونه خود را آماده کردید؟

ما از کسانی که قبلاً به زندان رفته و شکنجه شده بودند، می‌پرسیدیم که: چه باید بکنیم؟ آنها به ما گفته بودند: باید پابرهنه راه برویم تا پوست کف پایمان کلفت شود که وقتی کابل می‌خوریم، بتوانیم تحمل کنیم! کسی که وارد کار مبارزه می‌شود، اگر قرار باشد از اول از زندان و شکنجه بترسد، اصولاً نباید وارد این میدان شود. ما حساب همه اینها را کرده بودیم. بیشترین چیزی که باعث وحشت ما می‌شد، این بود که نکند زیر شکنجه‌ها تاب نیاوریم و بقیه را لو بدهیم. به همین دلیل تا جایی که می‌شد، سعی می‌کردیم از ارتباط‌های خودمان با کس دیگری حرف نزنیم و از ارتباط‌های آنها هم مطلع نشویم. آن شبی که مرا دستگیر کردند، آن‌قدر تعداد دستگیرشدگان زیاد بود که فرصت نمی‌کردند از همه بازجویی کنند، برای همین اول کسانی را برای بازجویی و شکنجه بردند، که برایشان بیشتر از بقیه اهمیت داشتند!

یاد یاران

□ شکنجه‌گر شما چه کسی بود؟

منوچهری که چهره وحشتناکی داشت و بدترین فحش‌ها و القاب را نصیب ما می‌کرد! حاضر بودم ساعت‌ها کابل بخورم، ولی آن الفاظ نثارم نشود و به من هتک حرمت نکنند!





□ اشاره کردید در سال 1354 دستگیر شدید، یعنی اوج دستگیری‌ها و شکنجه‌های ساواک.

آن شرایط و اوضاع را کمی برایمان تشریح کنید؟

دو ماه و نیم از دستگیری ما گذشته بود که ارتباط اصلی ما لو رفت و از آن به بعد، شکنجه‌ها حالت انتقام به خود گرفتند! بدترین خاطره‌ای که از آن دوران دارم یک روز جمعه بود. در کمیته مشترک معمولاً رسم بود روزهای جمعه بازجوها به مرخصی می‌رفتند و از شکنجه و بازجویی خبری نبود، ولی آن جمعه مرا به اتاق آرش بردند. در آنجا دیدم شوهرم را از پا آویزان کرده و آن‌قدر زده‌اند که زمین زیر سر او، پر از خون بود! صورتش آن‌قدر ورم کرده بود که او را نشناختم! با دیدن این منظره وحشت کردم و در حالی که به‌شدت جیغ می‌کشیدم، سعی کردم خود را به شوهرم برسانم و سرش را در آغوش بگیرم، ولی آنها موهایم را گرفته بودند و سعی می‌کردند مرا از او دور نگه دارند! شوهرم در آن وضعیت وحشتناک دائماً از من می‌خواست آرام بگیرم، ولی نمی‌توانستم. آنها وقتی دیدند به این شکل نمی‌توانند از ما حرف بکشند، هر دوی ما را به اتاق شکنجه‌گر وحشی، حسینی بردند. شوهرم را در دستگاه آپولو نشاندند و مرا هم به تخت بستند و حسابی کابل زدند، آن‌قدر که ناخن‌هایم افتادند! هنوز آثار آن شکنجه‌ها به صورت پادرد و کمردرد در شوهرم باقی مانده است.در آن سال،من به شش سال حبس و شوهرم به حبس ابد محکوم شد. بعد از سه ماه و نیم، هر دوی ما را از کمیته مشترک به زندان قصر فرستادند.



□ از مبارزان آن روزها چه کسانی را به خاطر دارید؟

دکتر لبافی‌نژاد که در سلول کناری ام بود. هر روز ایشان را می‌بردند وبه بدترین وجه شکنجه می‌دادند، با این همه وقتی به سلول خود برمی‌گشت، سعی می‌کرد با زدن به دیوار سلول به من روحیه بدهد! روز عید فطر بود که آمدند تا دکتر را برای بازجویی ببرند. دکتر خندید و گفت: «این رسم کجاست؟ همیشه برای عید به مردم شیرینی می‌دهند و تو آمده‌ای مرا برای بازجویی ببری؟» همیشه دکتر را جوری شکنجه می‌دادند که مجبور می‌شد روی زانو و آرنج به سلولش برگردد، ولی حتی برای لحظه‌ای هم نشکست! غیر از شوهرم که بدترین شکنجه‌ها را تاب می‌آورد، دکتر لبافی‌نژاد برایم اسطوره ایمان و مقاومت بود.



□ آیا امید داشتید از زندان بیرون بیایید؟

ابداً. به‌قدری فضا سنگین و بسته بود که کسی تصورش را هم نمی‌کرد انقلاب پیروز شود و زندانی‌های سیاسی آزاد شوند. ما فقط احساس می‌کردیم برای شکستن آن فضای خفقان‌آور باید هر کاری از دستمان برمی‌آید انجام بدهیم.



□ خاطرات آن سال‌ها چه چیزهایی را در شما تداعی می‌کند؟

همدلی بین آدم‌ها، صداقت، اعتماد، فداکاری، ایثار در راه اعتقاد و آرمان و هدف و احساس شادمانی از انجام وظیفه. یادم هست هر وقت مرا برای بازجویی می‌بردند، شدیداً دچار اضطراب می‌شدم و از خدا می‌خواستم به من آرامش بدهد. تنهایی محض در آن سلول انفرادی، نگرانی برای شوهر و دخترم و اینکه احساس می‌کردی هیچ کسی جز خدا نمی‌تواند به دادت برسد، تجربه نادری بود که دیگر هرگز تکرار نشد. احساس نزدیکی بدون واسطه با خدا، انسان را به درک عمیقی از آرمان‌های انسانی و دینی می‌رساند. زندان و شکنجه تجربه‌های جالبی نیستند، ولی وقتی با خاطره آن همه ایثار و از خودگذشتگی در هم می‌آمیزند، بهترین لحظات را برای انسان تداعی می‌کنند. یک بار که شدیداً نگران شده بودم، روی دیوار سلولم آیه‌ای را دیدم که قبل از من، کسی به زحمت روی دیوار کنده بود: «لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا».1 این آیه را که خواندم از ته دل اطمینان پیدا کردم که قطعاً تاب می‌آورم.



□ چند فرزند دارید و در سال‌هایی که در زندان بودید، چه کسی از آنها مراقبت می‌کرد؟

دو پسر و دو دختر دارم. در آن موقع فقط دخترم را- که متولد سال 1350 هست- داشتم. مادرم از او مراقبت می‌کرد. هر چند وقت یک بار هم، او را برای ملاقات با من و پدرش به زندان می‌آوردند. در کنار شوهر و فرزندانم بسیار خوشبخت بوده‌ام و خوشبختانه خیلی دچار دلتنگی و اندوه نمی‌شوم.



□ کی آزاد شدید؟

چهارم آبان سال 1357 یعنی روز تولد شاه. ما چون این مناسبت را می‌دانستیم، تصمیم گرفتیم بیرون نیاییم، ولی فردای آن روز به اصرار کسانی که می‌گفتند شاید دیگر چنین فرصتی پیش نیاید، از زندان بیرون آمدیم.



□ به عنوان یک مادر اگر خدای ناکرده شرایطی شبیه به آن زمان پیش بیاید،

می‌توانید زندانی و شکنجه شدن فرزندانتان را تاب بیاورید؟

خیر، ولی اگر خدای ناکرده جنگ شود، همان‌طور که شوهرم به جبهه رفت، پسرانم را به جبهه خواهم فرستاد. جنگیدن با دشمن بحث دیگری است، ولی واقعاً طاقت شکنجه فرزندانم را ندارم.



□ به نظر شما که در سنین نوجوانی چنین مصائبی را از سر گذرانده‌اید،

رمز شادی چیست و چه پیامی برای نسل کنونی دارید؟

به نظر من رمز شادی و خوشبختی، یاری به همنوع، سادگی، صداقت و ساده‌زیستی است. کسانی که تصور می‌کنند هر چه بیشتر داشته باشند خوشبخت ترند و به خاطر کمبود امکانات، زندگی را بر خود و دیگران تلخ می‌کنند، سخت در اشتباه هستند. زندگی بدون آرمان و هدف، پشیزی ارزش ندارد. اگر انسان برای اعتلای زندگی خود و همنوعانش تلاش کند و آرمان ارزشمندی داشته باشد، این کمبودها به نظرش کم‌ارزش و مسخره جلوه خواهند کرد. انسان تا زمانی که هدف و آرمان مقدسی دارد، هر رنجی را تحمل می‌کند و هرگز ناامید نمی‌شود.



□ و سخن آخر ؟

از جوانان می‌خواهم در فرصتی سری به موزه عبرت یا همان کمیته مشترک بزنند تا متوجه شوند پدران و مادران آنها چه رنج‌هایی را تحمل کرده‌اند تا آنها امروز آسوده زندگی کنند. با اینکه موزه عبرت با کمیته مشترک ابداً قابل مقایسه نیست، ولی بعد از سال‌ها که به آنجا رفتم چنان فشاری به اعصابم آمد که تا سه روز و سه شب خوابم نبرد! متأسفانه نسل امروز آن‌طور که باید و شاید از واقعیت‌های تاریخی آگاهی ندارد و این حاصل کم‌کاری مسئولین فرهنگی است. برای همه عاقبت به خیری و برای جامعه‌مان سربلندی آرزو می‌کنم.


:: موضوعات مرتبط: ایثار و فداکاری , بصیرت و سیاست , ولایت مداری , مظلومیت و صبر , شجاعت و مقاومت , روایت ایثار , خاطرات و داستان ها , وقایع و حوادث , نام آوران , بانوان ایثارگر , جانبازان و آزادگان , نگارستان خون , عکس های متفرقه ,
:: برچسب‌ها: خاطرات انقلاب , یاد یاران , زنان ایثارگر , آزادگان ,
:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 5
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

سینما در ماشین با ایرانتیک در تاریخ : 1399/03/13 - - گفته است :
سینما در ماشین
https://www.irantic.com/car-cinema
من بابت سایت خوبتون ممنون هستم. ایرانتیک جدیدا ویژگی جدیدی آورده که توسط آن میتونیم با ماشین بریم داخل سینما و فیلم سینمایی رو از داخل ماشین ببینیم. اینجوری هم راحت تریم هم بهداشتیه هم خوراکی میتونیم سینما ببریم با خودمون.سینما ماشین بهترین کاری که کرده اینه که صدای سینما هم دست خودمون هست و میتونیم از رادیو ماشین صدای سینما رو پلی کنیم.
شهرهای تهران و کرج و قم و شیراز و مشهد و اصفهان و احتمالا تبریز هم سینما ماشین رو دارن میارن. کلا خیلی حال میده این سینما در ماشین .
پیشنهاد میکنم ی بار امتحانش کنید...
سایت ایران تیک یک سایت هست که با ادرس irantic.com در دسترس هست و بلیت سینما و بلیط کنسرت و بلیط تئاتر رو میتونید ازش تهیه کنید. قیمت بلیط ها با تخفیف ویژه هستند.

کد امنیتی رفرش

.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
نگاهم " یـــــاد یـــــــاران " کـرده اینک دلمـــ ســـر در گـریــــــبان کرده ا ینک غمـــ و فریــــاد من از این و آن نیست دلم " یـــاد شـــــهیدان " کـــرده اینک ===================== چه بسیار فرق است بین " یا حسین " گفتن و " با حسین " بودن ! همۀ کوفیان " یا حسین " گفتند اما اندکی از آنان " با حسین " ماندند ... و عاقبت بجای حسین ، سرش را بالا بردند...
منو اصلی
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه